Fundacja „Polskie Maki” stworzyła grę, której tło fabuły tworzą wybrane najsłynniejsze zabytki w
Polsce. Na każdej karcie znajduje się ilustracja, jak i ciekawe fakty na temat danego obiektu. Celem
gry jest zwiększenie wiedzy o tych szczególnych miejscach dla Polski i Polaków, promocja ich wśród
członków Polonii i Polaków za granicą.
Zależy nam, aby Polonia i Polacy za granicą, a w szczególności dzieci i młodzież, uzyskiwali „podczas
zabawy” w sposób atrakcyjny wiedzę o atrakcjach turystycznych w Polsce. Celem tej gry jest
oczywiście promocja naszego, pięknego kraju, o którym wiedzę zarówno dzieci, młodzież, jak i dorośli
mogą zdobywać poprzez zabawę. – mówi Mirosław Banach, prezes fundacji.
W grze ZABYTKOMANIA mamy 28 kart z ilustracjami zabytków zlokalizowanych w Polsce,
podzielonych na kategorie ze względu na wiek, w którym powstały. Są wśród nich m.in. takie perły
polskiego dziedzictwa narodowego jak Opactwo w Tyńcu, Zamek w Malborku, Zamek Piastowski w
Legnicy, Zamek Książ czy Zamek Golubski. Na kartach znajdziemy także Twierdzę Wisłoujście,
Twierdzę Srebrna Góra, Dworek w Żelazowej Woli czy Halę 100-lecia we Wrocławiu. Dla
uatrakcyjnienia fabuły, w grze zaprezentowane zostały także dwa parki narodowe oraz cztery
muzea: Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku, Muzeum Powstania Warszawskiego,
Muzeum Śląskie w Katowicach oraz Kopalnia soli w Wieliczce. – Wierzymy, że wybór zabytkowych
obiektów, które są podstawą fabuły gry, pozwala nie tylko umacniać w świadomości Polonii i Polaków
za granicą Ojczyznę jako miejsce atrakcyjne, do którego warto powracać, ale także pozwoli zwiększać
wiedzę o polskiej historii. Dzięki temu gracze zyskują pozytywne wyobrażenie o Polsce oraz utrwalają
postawę patriotyczną, utrzymując łączność z Ojczyzną. – mówi Mirosław Banach, prezes fundacji.
Gra karciana „ZABYTKOMANIA – przeszłość w Twoich rękach” została oparta o zasady gry
„MONOPOLY DEAL”, co gwarantuje atrakcyjność rozgrywki zarówno dla dzieci, młodzieży, jak
i dorosłych. Gra została przygotowana z uwzględnieniem dwóch warstw językowych, dzięki czemu
będzie umożliwiała rozgrywkę osobom władającym językiem polskim oraz alternatywnie językiem
angielskim. Udało się dzięki temu poszerzyć krąg osób, na które oddziaływać będzie ta forma
promocji Polski i polskiego dziedzictwa narodowego. – Nad grą „Zabytkomania – przeszłość w
Twoich rękach” pracował cały sztab ludzi. Chcieliśmy, aby gra była dopracowana do ostatniego
szczegółu, a mieliśmy na to bardzo niewiele czasu. Dzięki wielkiej mobilizacji udało nam się to.
Powstał bardzo atrakcyjny koncept, który jest innowacyjny w kilku wymiarach – m.in. stworzyliśmy
karty dwujęzyczne, umożliwiające rozgrywkę karcianą w języku polskim bądź angielskim. – mówi
Mirosław Banach, prezes fundacji.
Największą innowacją naszej gry jest to, że rozgrywkę można przenieść także do świata
wirtualnego. Po zeskanowaniu kodu QR gracz otrzymuje pytanie na temat danego zabytku, jeżeli
odpowie prawidłowo, otrzymuje wirtualną kopię karty, co pozwala w ostatecznym rozrachunku gry
zyskać przewagę dzięki wiedzy. – Uatrakcyjniliśmy grę tworząc rozgrywkę hybrydową z wykorzystaniem QR kodów. To dzięki nim rozgrywka będzie mogła toczyć się w bardziej atrakcyjny
sposób i dzięki temu rozwiązaniu zyskujemy szersze możliwości promowania treści o Polsce, niż
miałoby to miejsce w przypadku stworzenia gry opartej włącznie o talię kart. Skuteczność tego typu
rozwiązań została potwierdzona w najnowszych badaniach naukowych opublikowanych m.in. w
Journal of Educational Computing Research (2021) oraz Journal of Computers in Education (2023) –
mówi Mirosław Banach, prezes fundacji.
Gra została stworzona w ramach konkursu „Polonia i Polacy za Granicą 2023” przez Kancelarię
Prezesa Rady Ministrów. Cały projekt powstał dzięki finansowaniu z środków Kancelarii Prezesa
Rady Ministrów. W ramach projektu gra jest dystrybuowana przez Fundację bez opłat do polskich
szkół, organizacji polonijnych promujących Polskę, polski język i polską kulturę, a także organizacji
zrzeszających Polonię na całym świecie.