Jak co roku od 70 lat…. Perché Sanremo è Sanremo

W dniach, kiedy RAI 1 nadaje Festival di Sanremo z Teatru Ariston, wszystkie inne stacje z godnością wycofują się; pokazywane  są same powtórki, a nowe odcinki przekładane. Festiwal stał się dla widzów, artystów, wytwórni i nadawcy tak ważnym wydarzeniem, że urósł do rangi święta narodowego, rozpalając emocje jeszcze na długo przed jego oficjalnym początkiem.

Najstarszy krajowy festiwal piosenki, którzy położył fundamenty pod narodziny samego Konkursu Piosenki Eurowizji – Festiwal Piosenki Włoskiej w San Remo (Festival della canzone italiana di Sanremo) –  ma w tym roku swój  jubileusz,  70. edycję! Jest to wydarzenie, w którym od samego początku jak w zwierciadle odbijała się włoska dusza.

Jak to jest, że Sanremo nieustannie od tylu lat rozpala emocje w milionach włoskich domów? Jak to możliwe, że inne narodowe festiwale, wzorowane często właśnie na Sanremo, przeżywają kryzys popularności, a Włosi   pozostają wierni swojemu świętu muzyki, krytykując go, ale i oglądając…

Od 4 do 8 lutego  króluje festiwal włoskiej piosenki… Choć ta nazwa nie oddaje charakteru wydarzenia, w tym roku przygotowanego i prowadzonego przez  Amadeusa, który zaprosił do współprowadzenia 10 partnerek: Laura Chimenti, Antonella Clerici, Emma D’Aquino, Rula Jebreal, Diletta Leotta, Francesca Sofia Novello, Georgina Rodríguez, Sabrina Salerno, Alketa Vejsiu i Mara Venier. Amadeus  chciał aby mu towarzyszyli  w tej przygodzie jego przyjaciele. Z  Fiorello 35 lat temu obiecali sobie, że jeśli pewnego dnia DJ Z Rawenny kiedykolwiek zrobi Sanremo, to on będzie go wspierał. Kiedy to się naprawdę stało, Amadeus dotrzymał  słowa. Podobnie jeśli chodzi o Tiziano Ferro, który miał być obecny każdego festiwalowego dnia.  A potem Benigni – niesamowity jak zawsze. I wielu innych …. 

70 lat to też moment na podsumowania, wspomnienia i powroty… Mia Martini, Zucchero, Vasco Rossi, Eros Ramazzotti, Al Bano & Romina Power, Toto Cutugno, Andrea Boccelli, Laura Pausini, Giorgia, Nek  – to tylko niektóre  nazwiska, które w dużej mierze zawdzięczają swoje kariery występowi na festiwalu. W ubiegłych latach  Sanremo wypromowało Emmę, Arisę, Marco Mengoniego, Mahmooda, Francesco Gabbaniego.

 W tym roku  Amadeus celowo stworzył show, w którym muzyka, wyścig, piosenki  nie są centrum, wokół którego wszystko się kręci. Wszyscy goście są ważni tak, jak   biorący udział w konkursie. Samych konkursów jest też kilka ….  

Czy Sanremo w wydaniu Amadeusa się podoba? I dzień to   52,2%  osób, które zasiadły przed TV,  II – 53,3%,   III  wyemitowany  w czwartek 6 lutego  dostał 54 0,5% share, a to  najlepszy wynik od 1997 roku, kiedy trzeci wieczór festiwalu, prowadzony przez Mike’a Bongiorno z Piero Chiambretti, uzyskał 55,5%.

Wychodzi  średnia  9,8 milionów widzów na wieczór !

W tej chwili jest to prawdziwy maraton … oddający charakter włoskiego dolce vita  czyli  delektowania się przyjemnością życia. Jest okazja do rozmowy, piosenki   trzeba przetrawić, przedyskutować je ze znajomymi, z rodziną. To norma, że  jeden wieczór z Sanremo, pomiędzy przerwami reklamowymi, rozmowami z wieloma zaproszonymi gośćmi, kabaretowymi scenkami, potrafi trwać do 2 w nocy. To czas na kolację,  skrytykowanie tak   piosenki, jak i prowadzących. Festiwal jest swojego rodzaju sceną prezentująca włoską kulturę i duszę. Tu muzyka daje  miejsce na debatę polityczną, pokaz wysokiej mody, dyskurs obyczajowy, kabaret i samouwielbienie włoskiej kultury. Jest tu wszystko, do czego  Włosi są niezwykle przywiązani, a Festiwal Piosenki Włoskiej w Sanremo  stał się   nieodłącznym już elementem .. .

W sobotę poznamy zwyciezcę 70-tego festiwalu, poniżej kolejność występów:

Achille Lauro – Me ne frego

Alberto Urso – Il sole ad est

Anastasio – Rosso di rabbia

Bugo e Morgan – Sincero

Diodato – Fai rumore

Elettra Lamborghini – Musica (e il resto scompare)

Elodie – Andromeda

Enrico Nigiotti – Baciami adesso

Francesco Gabbani – Viceversa

Giordana Angi – Come mia madre

Irene Grandi – Finalmente io

Junior Cally – No Grazie

Le Vibrazioni – Dov’è

Levante – Tiki Bom Bom

Marco Masini – Il confronto

Michele Zarrillo – Nell’estasi o nel fango

Paolo Jannacci – Voglio parlarti adesso

Piero Pelù – Gigante

Pinguini Tattici Nucleari – Ringo Starr

Rancore – Eden

Raphael Gualazzi – Carioca

Riki – Lo sappiamo entrambi

Rita Pavone – Niente (resilienza 74)

Tosca – Ho amato tutto

Korespondencja: Ewa Trzcińska, ekspert biznesowy, doświadczony organizator eventów biznesowych i targowych, tłumaczka języka włoskiego. Kontakt [email protected]

Projekt jest finansowany przez Stowarzyszenie „Wspólnota Polska” ze środków Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w ramach zadania publicznego dotyczącego pomocy Polonii i Polakom za granicą. Publikacja wyraża jedynie poglądy autora i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *