Bożena Wilczyńska-Ruda, makeup artist z Rzymu: „zrozumiałam co chcę naprawdę robić, pracować w telewizji”

Zapraszamy na rozmowę z Bożeną Wilczyńską-Ruda, makeup artist z Rzymu

Pani Bożeno, wyjaśnijmy może najpierw kto to jest make-up artist? To kosmetyczka, wizażystka, charakteryzator, make-up designer? Czym różnią się te określenia?

Witam, make-up artist to makijażystka która w artystyczny sposób potrafi upiększyć daną twarz do każdej okazji. Przeważnie kosmetyczki są przygotowane w tej dziedzinie bardzo ogólnie, ale mają bardzo ważną rolę ponieważ podstawą dobrego makijażu jest odpowiednia pielęgnacja skóry.

Wizażysta to osoba która zajmuje się całym wizerunkiem danej osoby poprzez odpowiedni makijaż, fryzurę i stylizację ubioru. Charakteryzator, myślę że to już postać związana ściśle z telewizją a zwłaszcza z kinem ponieważ jak sama nazwa mówi  charakteryzuje daną osobę w inną, nie tylko makijaż, ale rownież fryzurę i kostium.

Make-up designer to makijażysta który potrafi zaprojektować dany makijaż np. na pokaz mody czy serwisu fotograficznego.

Natalia_Titova

Bożena Wilczyńska-Ruda i Natalia Titova

Kiedy przyjechała Pani do Rzymu i jak wyglądały początki pani pracy zawodowej we Włoszech?

Do Rzymu przyjechałam w 1994 roku. Zakochałam się w tym słonecznym mieście od pierwszego momentu! W 2000 roku zrobiłam kurs w prywatnej szkole makijażu. Nie było dla mnie trudne znalezienie dobrej szkoły ponieważ prześledziłam  drogę mojej pasji … Wytłumaczę to dokładniej: parę lat wcześniej byłam zafascynowana urodą i sympatią jednej prezenterki (Paola Barale), która doprowadziła do tego że śledziłam zawsze jej programy. W pewnym momencie zdobyłam bilet wstepu do programu „Buona domenica„, i tam w trakcie przerwy spostrzegłam  moją znajomą, która poprawiała makijaż jednej z aktorek. W tym momencie zrozumiałam co chcę naprawdę robić, pracować w telewizji. Nazajutrz skontaktowałam się z moją znajomą, która poleciła mi szkołę i jednocześnie agencję makijażystek. Po jej ukończeniu rozpoczęłam od razu pracę w telewizji, a po 2 miesiącach w moim ulubionym programie z moją ulubioną Paola Barale.

Jak zdobywała Pani pierwsze klientki? Lepiej pracować w zespole, w prywatnym gabinecie kosmetycznym czy uprawiać tzw. wolny zawód i na własną rękę szukać klientek? Jakie miała Pani doświadczenia we Włoszech?

Myślę że po zakończeniu szkoły jak najbardziej jest wskazana praca w zespole, ponieważ każdy ma swój styl i od każdego można coś „ukraść”, a zwłaszcza pracując razem. Pracując w telewizji nie musiałam szukać żadnych klientek ponieważ tym zajmuje się agencja, co jednak nie oznacza że w czasie wolnym nie można pracować na własną rękę.

Po niedługim czasie pracy zostałam rownież  jedną z wykładowców tej szkoły, co pozwoliło mi zdobyć określoną pewność siebie, która jest bardzo ważna w tym zawodzie. Klientki obserwują nas podczas wykonywania naszej pracy i jeśli widzą, że jesteśmy nieśmiałe, niezdecydowane, zaczynają być niespokojne, a my, automatycznie widząc je tak spięte, pracujemy mniej wydatnie.

Myślę  że po pewnym czasie pracy w zespole, jeśli osoba jest operatywna, bardziej opłaca się uprawiać wolny zawód. Dobrym przykładem może być Mediolan – miasto mody, i dla nas makijażystów jest tam sporo pracy.

Bozena-Wilczyńska-Ruda-i-Loredana-Lecciso

Bożena Wilczyńska-Ruda i Loredana Lecciso

 

Gdzie obecnie Pani pracuje i czy może nam Pani zdradzić jakie znane kobiety miała Pani okazję malować?

Ja praktycznie rozpoczęłam i kontynuuję pracę z agencją makijażystek i fryzjerów Ida Montanari, która pracuje w telewizji. Przeważnie pracujemy dla Mediaset w transmisjach takich jak Uomini e donne, Amici, C’è posta per te, Telegiornale, itp …

Kobiety znane, które miałam zaszczyt malować to Laura Freddi, Filippa Lagerback, Justine Mattera, Miss Italia Francesca Chillemi, Claudia Gerini, Loredana Lecciso, piosenkarki Giusy Ferreri i Anna Tatangelo, Alba Parietti, Rossella Brescia, Maddalena Corvaglia, Natalia Titova, Elena D’Amario.

Jak ważne są okresowe szkolenia techniczne w tym zawodzie, jakie kursy lub szkoły poleciłaby Pani we Włoszech dla osób, które myślą o takiej pracy?

Uważam że szkolenia są bardzo ważne, ale tylko wtedy gdy osiągniemy nasz styl! Polecam jak najbardziej szkołę Ida Montanari z jednego względu, najważniejszego moim zdaniem: odpowiednie ustawienie!!!! Pracuję w tej szkole od 15 lat i często spotykamy osoby które już robiły inne kursy ze złym ustawieniem i naprawdę jest im cieżko poprawić błędy …

Poza szkoleniami ważne jest rownież zasięgnięcie od czasu do czasu do gazet alta moda by podpatrzeć coś nowego!

Natalia-Titova_polacy_we_Wloszech

Bożena Wilczyńska-Ruda i Natalia Titova

Czy zawód make-up artist wymaga szczególnych predyspozycji? Trzeba mieć do tego talent? Czego nie można się nauczyć?

Oczywiście, talent jest bardzo wskazany! Bardzo ważne jest to aby nie tylko umieć przekonać klientkę do odpowiedniego makijażu, ale rownież umieć ją zadowolić całkowicie przestrzegając reguł.

Prawdziwy makijażysta (mówiąc o makijażu beauty) przede wszystkim potrafi nadać charakteru danej twarzy, uwidocznić to co najbardziej piękne i potrafi zatrzymać się w odpowiedniej chwili!

Czego nie można się nauczyć? Myślę że poczucie koloru to charakterystyka makijażysty którą trzeba posiadać i nie da się jej wyćwiczyć.

Ile czasu wymaga kompleksowa obsługa klientki?

Zależy … W telewizji rożnie to bywa, nawet były przypadki że miałyśmy 10 minut na kompleksowy makijaż. Czas normalny to 45/60 minut

Klientki zawsze wiedzą czego chcą? Czy zdają się na Pani wyczucie i profesjonalizm? 

Przeważnie mi ufają po moim krótkim wywiadzie, nie wiedząc jednak że ja je cały czas obserwuję. Pierwszą moją  regułą po zrobieniu podkładu i punktów światła, jest nakładanie  blushu (różu), w ten sposób widzą się kolorowe i są zrelaksowane. Tym sposobem pozwalają mi spokojnie pracować.

Bożena-Wilczyńska-Ruda_Elena-Damario

Bożena Wilczyńska-Ruda i Elena D’Amario

Inaczej podchodzi Pani do makijażu kobiet dojrzałych a inaczej do młodych dziewcząt? Zdarza się Pani odradzać jakieś elementy makijażu klientkom w ich sposobie malowania się. 

Oczywiście, bardzo się różni makijaż dla młodej dziewczyny od makijażu dla starszej kobiety! Dojrzała twarz potrzebuje jak najmniej podkładu i pudru jeśli to jest możliwe ale i kolorystycznie ma on być lśniący, który nada twarzy efekt wypoczęty. Oczy tylko w kolorach chłodnych i naturalnych …

Zdarza  mi się odradzić dobierania makijażu oczu do ubioru lub używania kolorów takich jak niebieski czy zielony, jeśli kobieta ma oczy tego samego koloru. A najczęściej odradzam zmienienia kształtu brwi…

Ma Pani jakieś główne zasady w pracy, których zawsze przestrzega, czy raczej lubi Pani eksperymentować? 

Tak mam jedną zasadę: zawsze staram się podkreślić najpiękniejszą część twarzy. Może to być podkład który rozjaśnia niektóre obszary twarzy, lub oczy: uwydatnić ich blask, kolor czy kształt. Mogą to być fantastyczne usta  na tle spokojnego makijażu…

Eksperymentować raczej nie lubię, uwielbiam kopiować.

 

patrick_swayze

Bożena Wilczyńska-Ruda i Patrick Swayze

Jak powinna umalować się kobieta na spotkanie w sprawie pracy, a jak na pierwsze spotkanie z mężczyzną, na którym jej zależy? Ma Pani na to jakieś konkretne rady?

Tak, naturalnie w obydwóch wypadkach! Oczywiście podkład, korektor, blush, błyszczek, tusz do rzęs bez eyelineru, tylko czarna kredka miedzy rzęsami i jeśli ktoś potrafi, to trochę cienia koloru, jak sama nazwa mówi: cienia, lub brązu chłodnego … I w ten sposób każda kobieta ma wygląd wyrafinowany …

A jakie kosmetyki kobieta powinna nosić zawsze w torebce?

Pomadkę lub błyszczek, puder i blash

Na zakończenie proszę powiedzieć jaki makijaż jest modny w tym sezonie wiosna-lato 2016, na co powinnyśmy szczególnie zwracać uwagę? 

Zacznę od końca: szczególną uwagę według mnie powinny zwrócić dziewczęta na makijaże delikatne i naturalne. Odradzam kategorycznie conturing, który nie jest ani łatwy ani ładny na co dzień.

Bardzo polecane są podkłady bb cream które dają naturalny efekt a co najważniejsze zawierają protektor na słońce. Oczywiście bardzo modny, jeśli to  możliwe, jest makijaż oczu  w tonach brązu trochę lśniącego, bez eyelineru, z dokładnym nałożeniem tuszu.

Pomadki bardzo naturalne, jasne, bez dokładnego obrysowania kredką ust.

 

Dziękuję serdecznie za rozmowę.

Rozmawiała Agnieszka B. Gorzkowska




Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *