Symbole włoskiego wzornictwa

Samochody, lampy, fotele, krzesła, ubrania, buty, maszyny do pisania – to Design Italiano, który przeszedł do historii. To ujęte w sobie piękno i funkcjonalność.


Wzornictwo przemysłowe – to projektowanie wzorów wyrobów przeznaczonych do masowej produkcji, którego celem jest rozwijanie kultury materialnej społeczeństwa, poprzez podnoszenie estetyki wytwarzanych na wielką skalę przedmiotów codziennego
użytku.


W naszym stuleciu, związku z szybkim rozwojem produkcji przemysłowej, powstał zawód projektanta przemysłowego oraz wzornictwo przemysłowe jako dziedzina twórcza.


W gruncie rzeczy, to zaczęło ono kształtować się wraz z rozwojem produkcji masowej w krajach wysoko uprzemysłowionych (od 1954 działalność Royal Society of Art w Wielkiej Brytanii). Ideę integracji sztuki z życiem codziennym propagowali J. Ruskin i W. Morris (Arts and Crafts). Tymczasem, prawdziwego przełomu we wzornictwie przemysłowym
dokonali artyści skupieni wokół założonej w 1919 roku, w Dessau, uczelni artystycznej Bauhaus (W. Gropius, L. Moholy-Nagy, L. Mies van der Rohe), propagujący zasadę funkcjonalizmu, tworzenie form typowych, a zarazem niezwykle starannie opracowanych.


Z czasem, chłodny profesjonalizm doprowadził stopniowo do jednolitości wzornictwa przemysłowego (np. metody projektowania komputerowego). Jednakże szybką reakcją na to było rozwijanie regionalizmów (m.in. wzornictwo skandynawskie i włoskie) oraz wprowadzony przez amerykańskich projektantów – styling, czyli metoda adaptacji formy
przedmiotu do wymagań rynku. Przeciwko zbyt dużemu uzależnieniu od reklamy, mody czy rentowności występowali zwolennicy nowej koncepcji wzornictwa, inaczej – design.

W latach 50. naszego stulecia nastąpił rozwój włoskiego wzornictwia przemysłowego – Il nuovo Desing. Charakteryzował się on ekstrawagancją stylu, solidnością stuktury i prostotą formy.


Zestawienie inwencji twórczej z technologią uwidacznia się w projektach samochodów, odzieży, akcesorii oraz artykułów gospodarstwa domowego. De facto to nowatorskie symbole, które wyznaczyły epokę i zmieniły naszą wyobraźnię w stosunku do tworzenia nowych wyrobów codziennego użytku. Przytoczę tu stwierdzenie włoskiego dziennikarza i pisarza Antonio Caprarica: „Mieszkańcy Półwyspu Apennińskiego, krótko mówiąc,
charakteryzuje mocne poczucie wlasnej wartości oraz świadomość, iż WSZYSTKO TO CO POCHODZI Z TEJ ZIEMI – JEST NAJLEPSZE. Śmiało można to ująć w formie „ The Best 4 F”, to znaczy: Footboll, Food, Fashion i Ferrari”.


Silne i bardzo widoczne poczucie tożsamościści Włochów jest nierozerwalnie związane historią, tradycjami, zarówno lokalnymi jak i regionalnymi (mnogość dialektów), dorobkiem kulturalno-naukowym, bogactwem krajobrazu oraz przynależnością do rodziny i jednostki
społeczej.


Wzornictwo, gastronomia i moda – to słynne na całym świecie trio Made in Italy. W odniesieniu do Włochów oraz ich „twórczej inteligencji”, to bynajmniej nie jest górnolotność, wada lub ograniczenie. Dowodem na to jest nowoczesność licznych rozwiązań, ponadczasowe piękno różnorodnych propozycji a także ich sprawdzona praktyczność w użytkowaniu. Zasadniczo jest to widoczne w zakresie wzornictwa
przemysłowego.


Co więcej, osiągnięcie doskonałości to nagroda za zamiłowanie, cierpliwość i pracowitość. Dokonują tego zarówno eksperci jak i oddani swojej pasji (z pokolenia na pokolenie) rzemieślnicy. Włosi poniekąd słyną z wulkanicznego temperamentu… ale za to ich kochamy.

A poniżej krótka lista symboli wzornictwa (i nie tylko) Made in Italy.


Kuchnia śródziemnomorska – a opiera się na produktach takich jak: zboża, owoce, warzywa, nasiona roślin, oliwie z oliwek. Tymczasem znacznie rzadziej je się czerwone i tłuste mięsa. Umiarkowane jest spożycie ryb, drobiu, roślin strączkowych, jaj, produktów mlecznych, czerwonego wina oraz słodyczy.


Motoryzacja: Vespa i Lambretta, Lamborghini Miura P400, Ferrari 365 Daytona, Topolino Zagato 750mm, Maserati Ghibli, Ferrari California 250 CT, Alfa Romeo Giulia GT, 600 oraz łódź motorowa Riva.


Dekoracja wnętrz: fotel UP 5_6, Sant’Elia, Poltrona di Proust, krzesło Tonietta, Plia, 412 Cab, Atollo, puf Sacco, kawiarka Cupola i Moka Bialetti, lampa Arco, Snoopy, Daruma, Tolomeo, Nesso, stolik Cumano, regał Nuvola Rossa, spinacz Zenith 548 i Zenith 580, garnki Tummy i Cintura di Orione, długopis Tratto Clip, maszyna do pisania Olivetti programma 101 i Valentine, akcesoria kuchenne Alessi, telefon Siemens s 62 i Grillo,
zegar Orologio Cifra 5 i Brionvega, stolik przenośny Oxo oraz wazony Murano.


Moda: konfekcja damska i męska Giorgio Armani, Valentino Garavani, Versace, Gianfranco Ferré, Fendi, Missoni, Krizia, Dolce&Gabbana, obuwie Salvatore Ferragamo, torebki Prada, kapelusze Borsalino, krawaty Marinella oraz złota biżuteria Damiani, Bulgari i Buccellati.

Korespondencja: Anna Skowronek, tłumacz języka włoskiego, promotor kulturalno-językowy, kierownik Biura Tłumaczeń Lionspeech w sekcji lokalnej – Arezzo, Siena, doradca polsko-włoskich kontaktów handlowych,
doradca projektowania mebli i aranżacji wnętrz, ekspert w organizowaniu oficjalnych uroczystości na terenie i z ramienia Diecezji Biskupiej – Arezzo, Cortona, Sansepolcro.
Kontakt: [email protected]




Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *